Mijn Blog
IK ben IK  Counseling - Praktijk voor Counseling, Coaching en Trainingen
RSS Fan worden

Recente posts

Tips voor CITO toetsweek of andere spannende toetsen
Reactie van een ouder over de begeleiding
De Boom - Sterk staan!
Presentatie/ spreekbeurt
Een lief berichtje van een oud-cliëntje

Categorieën

AD(H)D
CITO
Familieopstellingen
hoogsensitiviteit
Leerproblemen
MatriXmethode
Opvoeding
ouders
Pesten
School
Spanning-Ontspanning
weerbaarheid
Mogelijk gemaakt door

Mijn Blog

Tips voor CITO toetsweek of andere spannende toetsen


Vind je het vervelend dat de CITO toetsen er weer zijn of bijna aankomen. Dat snap ik, een beetje spanning mag en is juist goed om goed je best te kunnen doen.

Een aantal tips en weetjes: (let op: de meeste tips gelden bijna altijd om goed te kunnen leren, dus niet alleen bij een toets)
- De CITO toets is er niet om je te pesten, maar is een verplichte toets in Nederland.
- Bedenk dat de juf/meester al heel goed weet wat jouw niveau is en dat deze toets er ook een beetje voor hen is, om te kijken of het klopt wat ze al weten.
- Als het dan toch moet, kun je er maar het beste van maken, dat doe je als volgt:

1. Drink water! 

Een goede, noodzakelijke gewoonte. Drink in de pauzes op school en thuis regelmatig een glas water en eet veel fruit en rauwe groenten. Geen suiker! Van suiker krijg je 1x heel veel energie, maar dat is na 5 minuten over en word je moe en kun je dus niet meer goed nadenken. (dit geldt altijd en met toetsen extra!!!)
Je hersenen hebben water nodig om hun werk goed te kunnen doen.

2. Beweeg!
Om goed te kunnen nadenken en bij je werk te blijven tijdens de toets is beweging nodig. (Braingym). Doe deze oefeningen vóór de toets en je kunt de informatie goed vinden in je hoofd (dit geldt altijd en met toetsen extra!!!):

Een lekker dansje, ochtendgymnastiek of klimpartij in  het klimrek en lekker buiten spelen is ook heel goed.












































3. Begin met je denken op 'groen' te zetten indien het eerst 'rood' is!


Dan denk je nu misschien 'huh, wat bedoel je?' Groen denken betekent:  positief denken, helpende gedachtes. Je gedachtes bepalen namelijk je gevoel en je gevoel bepaalt je gedrag en je gedrag heeft weer gevolgen voor de omgeving (en jezelf).
Bv. Je ziet bij de begrijpend lezen toets een aantal vragen staan.
Je denkt "wat een moeilijke vragen, dat ga ik nooit goed maken, dat weet ik nu al" 
Je voelt je daardoor somber, naar enz.. 
Je gedrag is: Je vult gewoon maar wat in, omdat het je niks meer kan schelen.
Het gevolg: Boze juf/meester omdat je je best niet doet en misschien ook nog wel extra werk om te doen.
Groen is handiger:
Je ziet de vragen staan, denkt: ik lees de vraag goed en bekijk alle antwoorden, als ik het niet weet, lees ik het nog een keer en dan weet ik het vast wel.
Gevoel: normaal, goed, lekker.
Gedrag: Geconcentreerd de vragen maken.
Gevolg: Je hebt je best gedaan en krijgt een compliment van meester/juf.

4. Voordat je begint met het invullen, ga je stevig zitten op je stoel en adem naar je buik.
Voel hoe je zit op de stoel, voel je billen op de zitting, hoe voelt het, hard? zacht?. Zet je voeten naast elkaar op de grond en voel hoe je voeten de grond raken.
Adem diep in en uit en stuur je adem naar je buik als je een hand op je buik legt voel je dan je buik bewegen? Dat is goed. Adem nog eens 3x in en uit, rustig en langzaam en stuur je adem naar je buik. 
Bedenk dan dat je vanuit je stuitje een koord in de aarde laat zakken en voel dat ook echt. 
Je zit dan stevig en daardoor is je lijf rustiger en je hoofd helder.
Hier is wel oefening en concentratie voor nodig, dus oefen dit eerst een week thuis. 
Op mijn facebookpagina staat het hele verhaal: 771490372899752 

5. Zet je denkbeeldige vriend(in) naast je.

Wij mensen kunnen heel goed fantaseren en plaatjes maken in ons hoofd, maak daar gebruik van! In gedachten zet je iemand naast je op een stoel die jou kan helpen. Weet je een vraag bijvoorbeeld niet, vraag dan in gedachten je vriend(in) naast je om raad. Zo heb je altijd een steuntje naast je en hoef je het niet alleen te doen.

6. Schrijf of kies altijd een antwoord.
Indien je een vraag niet weet, geen paniek, je hoeft niet alles te weten. In een CITO staan vaak vragen die misschien wel van een niveau hoger zijn dan jij hebt. Doe wel altijd je best om de vraag nog een keer te lezen en vul altijd een antwoord in, misschien is het antwoord zelfs wel goed of een deel ervan.

7. Glas om je heen.
Indien je snel afgeleid bent, heb je vast al tips of hulpmiddelen van je juf of meester gekregen om te doen zodat je je beter kunt concentreren. (zoals een koptelefoon, een aparte werkplek enz.)
Nog een tip: In gedachten zet je een omgekeerd glas, een bol, een roos o.i.d. om je heen, zorg dat je tafel en stoel er ook in staan. Alle prikkels die dan naar je toe komen, kaatsen terug tegen dit glas aan en komen bij jou minder naar binnen waardoor je minder afgeleid wordt.

8. Zoek de informatie in je hoofd.

Je hebt de informatie die je hebt geleerd allemaal ergens in je hoofd staan. Degenen die hun hoofd hebben opgeruimd en een indeling hebben gemaakt met kasten of laatjes of iets anders, weten wat ik bedoel.
Zoek de informatie op, waar staat het, welke kleur heeft het, gebruik het!
(snap je niet waar ik het over heb, dat kan natuurlijk heel goed en dat geeft niet, gebruik in ieder geval de bovenstaande 7 tips, dan gaat het helemaal goed komen)

Ik ben vast nog meer tips vergeten. Je weet zelf vaak heel goed wat goed voor jezelf is, luister naar jezelf en geef aan de leerkracht aan wat je nodig hebt om de toets goed te kunnen maken.

Wil je hulp! Dat kan natuurlijk.
Je mag dan een afspraak bij me maken en dan gaan we kijken waar ik je bij kan helpen.



Succes met de toetsen!!!


Lieve groet,
Diana de Lange

dianadelange@quicknet.nl 
0630085141







Reactie van een ouder over de begeleiding

Dit zijn altijd van die mooie berichtjes, na 3 oudergesprekken over hun zoon van 5 jaar.
Wat heb ik toch een heerlijke baan:

Hè Diana,

Het gaat heel goed met Vigo*, daarom wil ik stoppen met de sessies. 
We hebben je tips goed gebruikt en Vigo* reageert daar goed op. Het planbord is echt een succes! Vigo* heeft helemaal niet meer op het stoeltje gezeten en geen driftbuien meer gehad. Ook stemmen we zijn speelmiddagen en verdere activiteiten goed op elkaar af zodat hij niet overprikkeld raakt. Bedankt voor je luisterend oor, dat was voornamelijk voor mij erg fijn. Bedankt!

Groetjes

*wegens privacy is dit niet de echte naam.

De Boom - Sterk staan!

DE BOOM

Doel van deze oefening is om fysiek (lichamelijk) te ervaren hoe het is om sterk te staan. Belangrijk bij deze oefening is het gronden, het richtpunt en het centrum.

Doe de oefening samen met je kind.



De oefening:
Ga met beide benen stevig op de grond staan.
Zet je voeten op heupbreedte.
Buig door je knieën en kom weer omhoog. Bij het buigen adem je in en als je weer omhoog komt adem je uit en duw je je voeten nog steviger de grond in.
Je knieën zijn licht gebogen.
Richt je blik op één punt.

'Stel je voor dat je een boom bent...
Voel hoe je wortels de grond in gaan...
Heel diep de aarde in...
Adem nu in door de neus en adem uit door de mond.
Op het moment van uitademing duw je de kracht die je daarbij voelt omlaag naar je buik. Voel de energie door je lichaam van je buik naar je voeten gaan.
Stel je voor dat je wortels aan je voeten hebt.
Deze wortels gaan heel diep de aarde in.
Voel hoe de kracht van je voeten door de wortels de aarde in gaan....... Heel diep.
Let er op dat je schouders ontspannen zijn.
Op de uitademing gaan je schouders naar beneden.
Je staat nu zo sterk als een boom!' 

STERK STAAN doe je dus door:
* met beide voeten stevig op de grond te staan.
* de voeten op heupbreedte te zetten.
* de knieën licht gebogen te houden.
* naar een vast punt kijken.
* de kracht naar de buik te sturen op de uitademing.

Controle:
Duw met de vuist tegen de heup van de ander om te controleren of diegene sterk staat. Als diegene inderdaad stevig in zijn kracht- en rustcentrum staat, zal het niet wankelen, maar stevig rechtop blijven staan. En dan sta je zo sterk als een boom. Zeg tegen de ander: 'Je staat zo sterk als een boom! Zo kun je de hele wereld aan!' 

Behalve dat deze houding sterk is en krachtigt oogt, straalt deze houding ook rust uit.

Kracht, rust en zekerheid zijn de kenmerken van deze houding. 
Deze houding kan pestentegenhouden!!!


BRON: een beetje van mezelf en een beetje van 'schoolbasis beeld en brein'

Presentatie/ spreekbeurt

Vandaag de laatste sessie met Martijn*, 11 jaar.
Hulpvraag: concentratie verbeteren en rust in het hoofd ipv paniek

Martijn* heeft binnenkort een presentatie met een powerpoint voor de klas. Hij vindt dat nog lastig.
Gelukkig hebben we in de vorige sessies de angst en paniek in zijn hoofd verwijderd en oefeningen gedaan voor de mentale, fysieke en emotionele balans.
Dit konden we dus vandaag mooi gebruiken bij de voorbereiding op de presentatie.
Graag deel ik de tips met jullie:

1. ga sterk staan als een boom en adem 3x diep in en uit naar je buik (zie deze oefening in mijn blog bij 'de boom').

2. zorg dat je iets voor je hebt staan zoals een tafel, krukje. (dan voel je je veiliger).

3. kijk de kinderen niet in de ogen maar naar het haar of net boven het hoofd (dat is minder spannend).

4. begin met te vertellen waar je spreekbeurt over gaat en waarom je dit onderwerp gekozen hebt.
Kijk bij de eerste zin naar links, tweede zin in het midden en derde zin naar rechts (dan heb je de aandacht van de hele groep).

5. laat iets zien of horen of doen.

6. vertel iets.

7. laat weer iets zien of horen of doen (dan houd je de aandacht van de groep vast)

8. vertel weer iets.

9. laat iets zien of horen of doen.

10. vertel weer verder over je onderwerp.

11. sluit af met iets bijzonders. (een grap of mop, een leuk fragment uit een film of boek, een korte opdracht die je de groep geeft).

12. bedankt de groep en de leerkracht voor hun aandacht.

Mocht je na dit te lezen nog meer tips weten, geef het door!!! Bedankt alvast!

Groetjes,
Diana

*naam is fictief

Een lief berichtje van een oud-cliëntje

En dan krijg je zomaar via de mail dit berichtje van een oud-cliëntje die een tijdje geleden bij me in de begeleiding is geweest. Meestal ben ik toch soms wel benieuwd hoe het gaat met iedereen die bij me geweest is en dan is het toch leuk om zo'n berichtje te krijgen. Dank je wel

"Dank je wel, je kerstkaart die is vandaag aan gekomen het gaat goed met mij op school. ik zit nu in een andere klas, mijn contact is beter geworden. ik kan in de klas erg op schieten met drie andere meiden  en ook met een aantal jongens. met mijn cijfers gaat het ook heel goed. Ik heb wel heel veel hulp van je gehad en ik ben daar blij mee, door jou heb ik meer contact kunnen leggen met anderen en zijn mijn cijfers nog beter geworden. dankje wel, de sfeer in de klas is echt veel leuker en gezelliger geworden."

Ontspanning... hard nodig in deze maatschappij!

Wat MOETEN ze soms veel in onze maatschappij! En wat is deze ontspanning dan hard nodig!!!

Ik zal het delen met jullie:
Kinderen vinden het heerlijk om een vertrouweling te hebben, aan wie ze alles kunnen vertellen over hun verdriet, vreugde en die het voor hen opneemt of hun advies geeft.
Deze oefening gebruik ik ook tijdens lastige (cito)toetsen op school. De bondgenoot zet je dan in gedachten naast je neer in de klas als steun en hulp!

Om voor te lezen:
'De bondgenoot in jezelf' uit: 'Een reis naar binnen'
Doe je ogen dicht en richt je aandacht op je ademhaling. volg de lucht in... en... uit... je neusgaten. Terwijl je in je eigen tempo blijft ademen, stel je je voor dat je op een pad door een heel dicht bos loopt. Overal om je heen zijn prachtige groene bomen, en je loopt over het pad in de richting van het geluid van stromend water. Je komt bij een beekje, loopt ernaar toe en kijkt naar je spiegelbeeld in het water. (pauze)
Algauw voel je dat er iets of iemand naast je staat, en je voelt je volstrekt veilig. Je ziet een tweede spiegelbeeld in het water, naast dat van jou. Dit kan een oud, wijs wezen zijn, of een dier of een denkbeeldig persoon waarvan je voelt dat het je bondgenoot is, en dat je allang kent en volledig kunt vertrouwen. Je bondgenoot wenkt je om mee te komen over een smal bruggetje over de beek. Je loopt achter je bondgenoot aan en merkt dat je omhoog loopt, in de richting van een grot. Je bondgenoot gaat de grot binnen, gaat zitten en wenkt je dat je ook moet komen. Nadat je de grot bent binnengegaan en bent gaan zitten, begint je bondgenoot je over jezelf te vertellen. (een minuut pauze)
Misschien is er een bepaalde vraag die je aan je bondgenoot wilt stellen. Dan doe je dat nu. Luister goed naar het antwoord (een minuut pauze)
Je bondgenoot zegt dat je altijd kunt terugkomen, als je dat wilt. Hij of zij zal altijd voor je klaar staan om je te helpen met iets waarmee je moeite hebt. Je bedankt je bondgenoot, loopt naar beneden over de brug, en kijkt nog eens naar je spiegelbeeld in het water. Let op hoe je je voelt, terwijl je over het pad loopt, het bos verlaat en je ervan bewust wordt dat je hier zit. Je bent klaarwakker. Tel in jezelf tot drie en doe dan langzaam je ogen open.

19 april: De dag tegen (online) Pesten


Van pesten naar samenwerken

De oplossingsgerichte aanpak tegen pesten

De effectiviteit van support groups is onderzocht en staat beschreven in haar boek. 
Het opzetten van een support group stopte het pesten in 80% van de gevallen onmiddellijk en binnen zes weken was het pesten in 94% van de gevallen gestopt.
De aanpak had een lange termijn effect, het pesten kwam niet meer terug.

De support group aanpak bestaat uit een paar simpele interventies, waaronder de volgende twee:

Een gesprek met het kind dat ondersteuning nodig heeft
Het doel van dit gesprek is om erachter te komen welke kinderen er het beste in de support group gevraagd kunnen worden. De support group bestaat uit:
a. kinderen die het kind dat ondersteuning nodig heeft lastig vindt
b. kinderen die erbij zijn als het kind het lastig heeft
c. vrienden van het kind

Het kind hoeft niet te vertellen over wat er gebeurt, hoe het pesten zich uit of hoe het zich voelt. De soorten vragen die wel aan het kind worden gesteld zijn:
a. Wat vind je leuk op school, wat gaat je gemakkelijk af?
b. Wie vind je lastig op school?
c. Wie zijn er nog meer bij als je het lastig hebt op school?
d. Wie zijn je vrienden?
e. Met wie wil je graag vrienden zijn?

Een gesprek met de support group
De support group bestaat uit circa 5 tot 8 kinderen. Het doel van dit gesprek is om de kinderen te laten weten dat hun hulp nodig is en om hun betrokkenheid te krijgen bij het gelukkiger maken van het kind dat ondersteuning nodig heeft. De kinderen in de support group hoeven niet toe te geven dat ze iets fout zouden hebben gedaan of dat ze pesten. In plaats daarvan wordt hun hulp gevraagd en worden hen complimenten en waardering gegeven als ze hulp aanbieden. Het soort vragen dat hen wordt gesteld is:
a. Xxx is niet zo gelukkig op school momenteel. Ik heb jullie uitgekozen om mee te praten omdat ik denk dat jullie allemaal kunnen helpen om xxxx weer gelukkiger te maken. Willen jullie me helpen?
b. Heeft iemand een idee, een klein ding dat xxx kan helpen om zich wat beter te voelen volgende week?
c. Op elk klein idee wordt enthousiast en waarderend gereageerd.
d. De kinderen kiezen zelf wat ze willen gaan doen de komende week
e. Ik spreek jullie graag volgende week zodat jullie me kunnen laten weten wat jullie is gelukt, ok? Ik zie ernaar uit! Veel succes! Jullie ideeën zouden wel eens heel goed kunnen gaan werken.

Tekst van: Gwenda Schlundt Bodien 

Een van de mooie manieren die werkt tegen pesten. 

Daarnaast ben ik vóór de Kanjertraining op scholen en gebruik ik die ook in mijn weerbaarheidtrainingen!

Meer info of een afspraak maken?!  
T: 0630085141
E: dianadelange@quicknet.nl

Bedankt voor het lezen, Diana de Lange.

Telefonisch noodconsult angst

Gister een noodoproep van een vader. Dochter wilde absoluut niet slapen en de nacht ervoor ook niet ivm angst voor spoken. Telefonisch consult meteen gedaan met meisje (wat ook zeer weinig tot niets zegt) mbv de #matrixmethode en net kreeg ik een telefoontje dat het goed had geholpen en dat ze weer heerlijk gaat slapen. Wat heb ik toch mooi werk!

Kijk ook op Facebook voor meer info, filmpjes, foto's en berichten! Like de pagina en blijf op de hoogte.
https://www.facebook.com/IKbenIK.counseling 

TIPS voor scholen/leerkrachten/kinderen betreft pesten

Voorbereiden van de training vanmiddag, thema: 'pesten en gepest worden' een thema wat erg veel in het nieuws is de laatste tijd! "We weten dat langdurig pesten zeer schadelijk is voor de psyche en persoonlijke ontwikkeling van kinderen. We weten ook dat aandacht voor bepaald gedrag het juist kan versterken. We kunnen kiezen of we aandacht blijven schenken aan dat wat we NIET willen (pestgedrag) of aan WAT WE JUIST WILLEN BEREIKEN. Namelijk dat kinderen met elkaar gaan samenwerken, dat zij samen verantwoordelijk zijn voor een gezonde sfeer in de groep."Citaat van Corry Wolters
Een zeer mooie methode voor scholen is de supportgroepaanpak:oplossingsgerichte aanpak bij pestgedrag op school!"De supportgroep zorgt ervoor dat de rest van de klas meegaat in een positieve spiraal, met als resultaat een betere sfeer en een veilig groepsklimaat!" uit: van pesten naar samenwerken
Het hele woord pesten wordt bij deze aanpak niet gebruikt!!! Alles draait om de positieve sfeer! Alvast een aantal TIPS voor scholen/leerkrachten/kinderen: beschrijf eens wat je zou willen bereiken, hoe zou het eruit zien als het probleem is opgelost?Schrijf op of bedenk wat er succesvol was in het verleden en hoe kun je dat nu weer inzetten.Welke kwaliteiten heb je (als school) en waardeer die.Doe meer van dat wat werkt.Lees het boek: Van pesten naar samenwerkenEn natuurlijk kom graag langs op school om de kids en school verder te helpen!

Evaluatiegesprek met ouders

Vanavond weer een mooi evaluatiegesprek met ouders gehad.
Hulpvraag: hoe kunnen we ervoor zorgen dat zijn zelfbeeld positief wordt en hij steviger in zijn schoenen komt te staan en zijn grens durft aan te geven? Reacties na 5 sessies:"Hij kijkt ons aan, dat heeft hij in 8 jaar nog nooit gedaan!""Wij merken dat zijn hoofd rustiger is, hij kan nu wel zijn verhaal in de goede volgorde vertellen." "Pakt nu wel zelf zijn afkoelmomenten, blijft niet meer hangen in zijn boosheid." enz.
Verder met de weerbaarheidtraining. Een mooie aanvulling om ook in groepsverband nog wat te leren!
Ik geloof dat ik dit werk nog wel een tijdje vol kan houden, heerlijk om de kids zo te zien groeien ;-)